ROHINGYA : Cukup cukuplah buat kami.. Malaysia...tersepit.

Sebelum kalian membaca seluruhnya artikel ini, renungkan firman Allah s.w.t dibawah:
     Allah s.w.t berfirman maksudnya: Tidakkah engkau ketahui (wahai Muhammad) tentang orang-orang yang keluar (melarikan diri) dari kampung halamannya kerana takutkan mati, sedang mereka beribu-ribu ramainya? Maka Allah berfirman kepada mereka:" Matilah kamu " kemudian Allah menghidupkan mereka. Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia (seluruhnya), tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.
(Al-Baqarah 2:243 ) 
Kita dapat melihat dalam zaman ini...terdapat orang orang yang keluar dari kampung halaman mereka...sedangkan mereka beribu ribu ramainya...
Hanya sedikit manUSIA bersyukur padaNya.
Penulisan ini diambil dari saudara Mohd Faizal Zulkifly dan ia sebuah penulisan berbentuk pendapat dan fakta yang kita perlu baca dan fahami sebelum membuat sebarang spekulasi.
             
   Isu Dunia Yang Sering Diperkatakan ♡

ROHINGYA, CUKUP-CUKUPLAH BUAT KAMI MALAYSIA TERSEPIT!

Tulisan saya tentang isu Rohingya telah menjadi perdebatan hangat yang saya sendiri tak sangka. Ramai yang memberi respon negatif dengan memaki hamun saya tanpa memahami pokok pangkal isu.
Sebagai manusia biasa, sudah pasti sedikit sebanyak saya terkesan dengan hamburan caki maki yang dilemparkan, malah ada yang mempersoal akidah saya. Ramai yang buat2 pandai mengeluarkan segala fakta untuk menghentam saya. Soalnya, apakah idea kalian tentang solusi isu Rohingya ini?
Seperti saya katakan, saya juga bersimpati dan sedih dengan nasib yang menimpa saudara seagama saya. Namun, adakah dengan sekadar menyatakan rasa simpati dan sedih dapat merungkai masalah yang menimpa mereka?
Namun saya bersyukur, masih ada yang memahami niat baik saya dan beberapa orang pensyarah, ahli agama, aktivis dan wartawan telah mengubungi saya dan memberi saya semangat untuk terus memberi pemahaman kepada masyarakat tentang isu ini dengan memberikan saya pelbagai maklumat dari sumber2 yang sahih.
Apa yang saya tuliskan ini adalah olahan saya hasil maklumat yang diberi beserta kefahaman saya sendiri, kalau ada fakta yang salah tolong betulkan kerana ini adalah forum terbuka.

Saya setuju ini adalah soal kemanusiaan. Isu kekejaman terhadap sesuatu etnik tidak harus ditoleransi oleh dunia. Bagaimanapun, apa yang kita mampu kita buat untuk bantu selain memberi tekanan kepada kerajaan Myanmar dan menghantar misi kemanusiaan ke Rakhine? Di akhirnya, kerajaan Myanmar dan masyarakat Rohingya sendiri yang perlu mencari pelan damai antara mereka.
Bukan mempertanggungjawabkan isu ini kepada negara2 serantau atas alasan kemanusiaan. Saya telah terangkan bagaimana formula kerajaan Bangladesh dalam menyelesaikan konflik dengan Indigenous People of Bangladesh dalam artikel sebelum ini, yang akhirnya memberi win-win situation kepada kedua2 belah pihak.
Kalau mereka boleh kenapa Myanmar dan Rohingya tidak? Kesimpulannya, konflik ini berlaku kerana keegoan kedua2 pihak. Kerajaan Myanmar dan Rohingya.
Anda pasti tahu bahawa Myanmar adalah negara yang mengamalkan dasar asimilasi yang dipanggil Burmanization iaitu konsep satu bangsa satu bahasa, sama seperti di Indonesia dan Thailand. Tak seperti negara kita yang mengamalkan konsep integrasi kaum yang lebih terbuka kepada perbezaan bangsa dan bahasa.

Masalahnya, kerajaan Myanmar berdegil untuk tidak mengiktiraf etnik Rohingya sebagai rakyat Myanmar kerana perbezaan budaya dan bahasa mereka dan keengganan mereka keluar dari kelompok mereka sendiri untuk menjadi sebahagian komuniti rakyat Myanmar.
Di pihak Rohingya juga, mereka turut berkeras kepala agar diiktiraf sebagai warganegara tanpa mahu berintegrasi dengan etnik2 yang lain, tidak mahu keluar dari pengasingan dan hanya mahu menjadikan hanya wilayah Rakhine sebagai tanah air mereka serta mengekalkan identiti mereka untuk dikenali sebagai masyarakat ‘Rohingya’ yang bertentangan dengan dasar asimilasi Myanmar.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Sikap mereka ini jauh berbeza dengan masyarakat Muslim dari etnik lain seperti India Muslim, Cina Muslim malah etnik Melayu Muslim Myanmar yang diterima baik dan diiktiraf sebagai rakyat Myanmar dek kerana sikap mereka yang lebih terbuka dalam menghormati dasar kerajaan.
Justeru, yang menuduh saya assobiyah itu, sebaiknya anda nilai sikap Rohingya dahulu sebelum menghukum saya.
Saya kurang setuju kalau dikatakan Myanmar mengangkat negara mereka sebagai ‘religious state’ atau negara Buddha yang hanya membenarkan agama Buddha diamalkan. Kalau benar, kenapa komuniti beragama lain seperti Muslim dan Kristian boleh hidup di sana? Malah, masjid juga dibina bersebelahan kuil buddha tanpa sebarang ancaman.
Namun, sebagai negara yang majoritinya beragama Buddha, sudah tentu penganut Buddha rasa terancam kalau ada komuniti yang cuba mengangkat wilayah tertentu sebagai wilayah agama lain.
Samalah halnya kalau negara kita yang majoritinya beragama Islam tapi ada pihak tertentu nak jadikan negeri tertentu, Pulau Pinang contohnya, sebagai negeri Kristian, pasti umat Islam Malaysia rasa terancam. Ini common sense dan harus dihormati kaum minoriti tak kira di mana sekalipun.
Bila Rohingya terus menjadikan bangsa mereka ‘isolated’ dan tak mahu keluar dari komuniti seperti yang dilakukan oleh Indigenous People of Bangladesh, maka berlakulah pembantaian oleh tentera Myanmar yang disifatkan sebagai tindakan penghapusan etnik.
Myanmar mahu melenyapkan etnik Rohingya dengan kejam, dan tindakan ini mesti dikutuk sekeras2nya kerana menyalahi norma kemanusiaan. Di pihak Myanmar, mereka menidakkan pula tindakan mereka sebagai penghapusan etnik sebaliknya sebagai ‘hukuman’ kepada Rohingya kerana tak mahu menerima dasar asimilasi Myanmar.
Sila baca artikel ini Waspada Dengan Hadis Palsu
Di sini jelas bahawa isu ini bukan isu agama, tetapi lebih kepada isu dasar kerajaan Myanmar yang telah memangsakan mereka. Justeru disebabkan tak mampu lagi menangggung seksaan junta, mereka keluar meninggalkan tanah air melalui jalan laut dan darat sebagai pelarian ke negara2 jiran seperti Bangladesh, Thailand dan Malaysia untuk mendapatkan perlindungan di bawah naungan UNHCR.
Wajarkah kita membantu mereka? Sudah pasti! Mereka adalah etnik yang trauma, lemah, kesakitan, kelaparan dan buta huruf. Bantuan mesti kita hulurkan dari sudut kemanusiaan. Inisiatif Malaysia saban tahun untuk menghantar misi bantuan dalam pelbagai bentuk mesti menjadi contoh sebagai negara yang mempunyai kesedaran tinggi akan hak asasi manusia.
Persoalannya, selain hulur bantuan, apa inisiatif kita untuk selesaikan isu ini? Memadaikah sekadar beri bantuan setiap tahun sedangkan isu mereka di Myanmar menemui jalan buntu? Kerajaan Myanmar lagi suka kita hulurkan bantuan agar mereka boleh lepas tangan dari menjaga kebajikan etnik Rohingya.
Soalnya sampai bila? Nampaknya, kita saja yang berusaha keras dan vokal dalam isu Rohingya, sedangkan kerajaan Myanmar dan etnik Rohingya sendiri tak mahu mencari pelan damai antara mereka dan masing2 dengan pendirian masing2 yang akhirnya meletakkan negara2 jiran seperti Malaysia dan Thailand dalam keadaan serba salah antara KEMANUSIAAN vs KEDAULATAN negara yang perlu dijaga.
Bagi Myanmar senang saja, halau 1.2 juta etnik Rohingya dari bumi Myanmar, maka misi mereka selesai. Bagi Rohingya pula ada dua pilihan, sama ada etnik mereka diiktiraf atau mereka lari mencari kehidupan yang lebih baik di tempat lain. 

Masalahnya, mereka ini mahu ke mana? Tanah air mereka di Rakhine sana, bukan di Saudi, Bangladesh atau Malaysia. Tak ada negara yang mampu terima pelarian seramai itu sekaligus. Apatah lagi, dengan sikap mereka yang Assobiyah dan tak mahu berintegrasi itu.
Kalau di negara sendiri pun mereka tak mahu berintegrasi, apa lagi di negara orang seperti Malaysia? Mereka pasti duduk dalam komuniti sendiri dan berkeras untuk mengekalkan identiti etnik mereka, dan mula membuat tuntutan hak yang bukan2 dan mungkin menimbulkan masalah rusuhan kaum dengan masyarakat lokal di belakang hari.
Malahan, sekarang pun sudah ada yang menyalah guna status UNHCR itu untuk kepentingan diri dan menganggap status itu menyebabkan mereka ‘kebal’ undang2.
Ada yang beritahu, kalau sekarang kerajaan Bangladesh telah gazetkan satu pulau tidak berpenduduk di wilayah Chittagong untuk tempatkan pelarian Rohingya, kenapa tidak Malaysia buat benda yang sama?

Tahu tak, Malaysia dah lama buat! Bagi yang rajin membelek sejarah, dah pasti anda tahu bahawa Malaysia satu masa dahulu amat terkenal sebagai negara yang amat ‘mesra pelarian’ sampai kita menyediakan sebuah pulau untuk 120,0000 pelarian Vietnam satu masa dahulu!
Hinggalah tercetusnya peristiwa Pulau Bidong yang hampir mengggugat kedaulatan negara kita dek sikap pelarian yang tak sedar dek untung! Bagi yang tak tahu, InsyaAllah saya akan bongkarkan kisah Pulau Bidong ini dalam artikel akan datang. Jadikan ia sebagai pengajaran agar pisang tak berbuah dua kali.
Kalau kami buka tanah air kami ini untuk semua bangsa, apa ertinya nenek moyang kami berkorban mempertahankan tanah air kami dari penjajahan asing? Kami juga pernah menjadi bangsa tertindas dahulu, tapi adakah nenek moyang kami lari meninggalkan tanah air? Bangsa mana yang hulur bantuan pada kami ketika itu?
Sebab itulah kami, Malaysia menolak untuk menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 dan Protokol 1967, sebab kami masih ingat peritnya nenek moyang kami berjuang membebaskan tanah air ini.
Berbalik soal Rohingya, saya tetap berpendirian isu ini hanya mampu diselesaikan melalui rundingan damai antara kerajaan Myanmar dan etnik Rohingya.
Satu pelan damai bersifat win-win situation mesti dibuat sebagai penyelesaian jangka panjang. Jika perlu, mungkin Malaysia boleh jadi fasilitator kerana kita berpengalaman luas dalam menyelesaikan isu2 setempat seperti isu konflik masyarakat Islam di Timur Filipina dan Selatan Thailand.
Cukup2lah letakkan kita dalam keadaan tersepit dan serba salah antara kemanusiaan dan kedaulatan negara disebabkan isu Rohingya yang tak berkesudahan. Bangkitlah, bangkit Rohingya!
Apa pun, kami akan terus membantu kalian selagi diizinkan Allah dan doa kami agar kalian kuat menghadapi dugaan ini dan menjadi bangsa yang berjaya di dunia satu hari kelak. InsyaAllah.
Artikel asal : Mohd Faizal Zulkifly

LELAKI KRISTIAN INI MAHU BUNUH SERAMAI MUNGKIN MUSLIM, NAMUN LIHAT APA YANG TERJADI SELEPAS ITU.

Islamophobia dan manusia yang kembali kepada Islam adalah dua kisah yang selalu muncul dalam berita.
Kisah Ibrahim Zain Killington mengingatkan kisah sahabat Umar Ibn Al-Khattab – Dia menjadi sangat marah pada suatu hari sehingga dia memutuskan untuk membunuh Nabi Muhammad SAW, tetapi dalam perjalanannya ke sana Allah membuka hatinya dan dia menerima Islam. Ibrahim Killington adalah seorang lelaki British dari Wymondham, Norfolk.
Selepas peristiwa 11 September, dia menjadi sangat marah sehingga dia percaya dia perlu membunuh seberapa ramai umat Islam yang boleh.
Tetapi Allah mahu sebaliknya untuknya dan hatinya menjadi lembut selepas membaca Al-Quran. Inilah kisahnya yang diceritakan seperti Laicikang.com petik dari muslimcouncil.org.hk.
Sebelum saya datang kepada Islam, hidup saya benar-benar tertumpu kepada minuman (arak), dadah, bersenang-senang. Seluruh tujuan kehidupan hanya untuk bersenang-senang, ketawa, cara untuk menjadikan hidup mampu bertahan sehingga mati, dan lepak bersama orang-orang yang mempunyai minat yang sama yang bukanlah selalu menjadi peneman terbaik untuk disimpan.
Pengalaman pertama saya melihat umat Islam adalah serangan 11 September. Saya masih ingat bahawa saya masih muda pada masa itu, saya tidak menyedari sepenuhnya apa yang sedang berlaku. Malah, saya berlari kepada kawan-kawan saya selepas melihat laporan berita, dan saya memberitahu mereka bahawa “pelancong” telah mengisytiharkan perang ke atas Amerika, kerana saya tidak pernah mendengar tentang pengganas sebelum ini.
Ketika perang terletus, saya melihat lebih banyak tentang perang di Afghanistan, saya mula memahami bahawa orang-orang ini adalah orang Islam. Orang-orang Islam melakukan kekejaman yang mengerikan ini di seluruh dunia.
Oleh itu, dari serangan media, saya mula membenci umat Islam.
Begitu banyak sebenarnya di mana saya cuba menyertai tentera tiga kali dengan matlamat ingin pergi ke sana, dan membunuh seramai orang seperti ini yang saya boleh, untuk melakukan bahagian saya untuk negara saya dan menjadikan negara ini sedikit lebih selamat untuk saya sekeluarga. Saya fikir mereka adalah kejahatan terbesar dunia.
Saya mula mendengar sedikit tentang Islam, kali terakhir saya memohon menyertai tentera, saya dengar stesen radio ini, pada masa itu, saya mendengar radio teori konspirasi, dan perkara-perkara seperti ini.
Ia adalah sebuah stesen radio dari Kerajaan Amerika yang dipanggil Terror Talk, dan ia membicarakan kehidupan Nabi.
Ia kedengaran seperti tidak begitu tepat kepada saya yang mana orang akan mengikutinya (Nabi) dari semua perkara jahat yang mereka katakan tentang dia. Jadi, saya mula mempersoalkan apa yang dipercayai umat Islam. Pada masa itu, saya dalam pencarian rohani. Saya sedang mencari Mitos Norse dan Paganisme, dan salah seorang kawan saya memberitahu saya sebelum kamu membuat keputusan tentang perkara paganisme ini, lihat (perkara) sekitaranya sedikit. Oleh itu, saya menjumpai tentang umat Islam di Internet.
Saya fikir salah satu orang pertama yang saya lihat di Internet ialah Baba Ali. Dia memecah tanggapan terhadap umat Islam bagi saya.
Saya terkejut bahawa lelaki ini lucu dan sangat santai. Dia tidak dengan janggut yang besar, “Bunuh Kafir,” dan perkara seperti itu.
Saya akhirnya mengambil Quran dari kolej. Apabila saya memilikinya, saya fikir saya sebenarnya memilih “Buku Panduan Pengganas,” dan saya bimbang bahawa MI5 akan datang mencari saya sebaik saja mereka melihat saya mengeluarkannya dari perpustakaan.  
Tetapi sebaik sahaja saya mula membaca buku itu, saya mula sedar. Saya tidak dapat berhenti membacanya; ia tenggelam dalam ke dalam hati saya.
Ketika saya meneruskan membaca melalui surah (bab) yang berbeza, saya teringat membaca tentang orang-orang di dalam api yang mengambil air mendidih untuk minum yang membakar tekak mereka. Ketika saya dapat membaca ini dan saya hidup dalam kehidupan yang teruk ini, saya dapat merasai tekak saya terbakar, dan saya dapat merasakan betapa nyatanya perkara ini, dan bagaimana saya perlu berubah.
Pertama, saya pergi ke masjid, saya menghabiskan sepanjang hari membaca. Ibu saya memanggil saya pada waktu petang dan bertanya kepada saya di mana saya sepanjang hari. Saya berkata saya berada di masjid. Jadi dia berkata, “Tidak, kamu tidak boleh berada di masjid, kamu seorang Kristian. Orang Kristian tidak pergi ke masjid. ”
Dia sangat terkejut dan yakin bahawa saya akan turun ke jalan yang buruk. Itulah reaksi ibu saya pada mulanya, selepas beberapa ketika dia mula menerimanya. Dia banyak menangis. Saya tidak pasti mengapa dia menangis, saya fikir dia merasakan saya menolak semua yang dia ajar saya.
Ramai orang mengatakan bahawa apabila mereka menjumpai Islam, seolah-olah mereka telah pulang ke rumah. Dan itulah perasaan yang saya dapat.
Saya pada masa lalu bukan saya sama sekali, saya dikawal oleh sesuatu yang lain. Hanya perkara baik yang berlaku sejak saya menjadi Muslim.
Jika saya akan ingin memberi nasihat kepada orang lain yang memikirkan tentang Islam, saya pasti akan memberitahu mereka untuk datang ke masjid dan bercakap dengan seorang lelaki yang berpengetahuan.
Jangan cari Internet untuk jawapannya. Terdapat beberapa perkara yang baik di Internet, tetapi apabila kamu tidak mengetahui apa-apa mengenai Islam, kamu tidak boleh menghakimi apa yang betul dan apa yang salah. Jadi lebih baik untuk bercakap dengan seseorang.
Luangkan masa dengan orang Islam. Saya menghabiskan masa berminggu-minggu bertemankan mereka, dan kamu mendapat pemahaman tentang siapa mereka dan kualiti mereka.
Jangan takut apa yang difikirkan oleh keluarga kamu. Saya menghadapi ramai orang dan termasuk diri saya sendiri, saya bimbang tentang apa yang ibu bapa saya fikir, tetapi pada akhirnya Islam adalah untuk kamu, dan kamu harus berharap yang terbaik untuk ibu bapa kamu yang akan datang selepas itu.

BNM TAMBAH 44 SYARIKAT DALAM AMARAN PENGGUNA KEWANGAN





BNM tambah 44 syarikat dalam Amaran Pengguna Kewangan
KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini, menyenaraikan 44 lagi syarikat dan laman web ke dalam senarai Amaran Pengguna Kewangan.
Senarai Amaran Pengguna Kewangan itu merujuk kepada syarikat dan laman web yang tidak dibenar atau dilulus mengikut undang-undang serta peraturan berkaitan yang ditadbir BNM.

Menerusi laman webnya, BNM berkata, senarai terbabit bagaimanapun tidak lengkap dan hanya berfungsi sebagai panduan kepada orang ramai berdasarkan maklumat serta pertanyaan yang diterima.
"Susulan penyenaraian terkini (tambahan 44 yang baru dimasukkan itu), BNM kini sudah menyenaraikan 395 syarikat dalam senarai Amaran Pengguna Kewangan," katanya.
Berdasarkan Amaran Pengguna Kewangan yang dikeluarkan itu, orang ramai dinasihatkan supaya tidak membuat sebarang deposit atau pelaburan dengan individu atau entiti yang tidak dikawal selia mengikut undang-undang berkaitan.

Hanya institusi kewangan iaitu bank, syarikat insurans, pengendali takaful, penggurup wang, penyedia perkhidmatan pengiriman wang dan pemborong mata wang (kini perniagaan perkhidmatan wang) diberikan lesen oleh BNM.
Semakan BH mendapati, berdasarkan nama syarikat yang dimasukkan itu, kebanyakannya menawarkan pelbagai skim pelaburan yang mencurigakan serta perdagangan mata wang asing.
Untuk mendapatkan senarai penuh syarikat dan laman web yang disenaraikan dalam Amaran Pengguna Kewangan BNM, orang ramai boleh menyemaknya dengan melayari sesawang
http://www.bnm.gov.my/index
php?ch>en_announcement&pg>en_announcement&ac>564&lang>en

Waspada Dengan Hadis Palsu.

     Tanpa kita sadari, mungkin kita sering mengamalkan sebuah ajaran yang tidak bersumber dari Allah dan Rasulullah SAW. Namun, hal itu sudah mayoritas dikerjakan umat Islam. Mereka mengerjakan hal itu karena termotivasi oleh dorongan akan ganjaran pahala yang besar untuk meningkatkan ibadah kepada Allah. Dan itu digunakan sebagai keutamaan dalam beramal (fadha`il al-a’mal).Salahkah perbuatan itu bila digunakan untuk keutamaan beramal kepada Allah? “Tentu saja salah bila mereka hanya menerimanya saja mentah-mentah tanpa mau mempelajarinya lagi,” ujar Abdul Malik Ghozali Lc MA, staf pengajar Ulumul Hadits di Fakultas Ushuluddin IAIN Raden Intan Lampung.Lalu siapakah sesungguhnya yang paling banyak dan menyebarkan hadis palsu itu? Menurut alumnus Universitas Al-Azhar, Kairo, Mesir, ini, ada dua kelompok besar penyebar hadis palsu itu. “Kalangan sufi dan politikus,” ujarnya kepada wartawanRepublika, Syahruddin El-Fikri, beberapa waktu lalu.Berapa banyak jumlah hadis palsu, apa saja hadis palsu yang banyak diamalkan masyarakat Muslim, siapa yang membuatnya, apakah semua hadis dalam sahih Bukhari itu sahih semua? Berikut penuturannya:Para ulama mengelompokkan hadis dalam beberapa bagian. Ada hadis sahih, hasan, dhaif, dan lainnya.



       Berapa banyak jumlah hadis sahih yang Anda ketahui?Secara pasti, saya tidak tahu. Yang jelas, jumlahnya sangat banyak, bisa puluhan hingga ratusan ribu. Dan semua hadis sahih itu ada di berbagai literatur, seperti dalam kitab hadis Shahih Bukhari, Shahih Muslim, Ashabus Sunan, dan lainnya. Jadi, tidak hanya terbatas dalam satu kitab hadis sahih saja. Misalnya, hanya dalam Shahih Bukhari saja atau Shahih Muslim saja, atau hanya Shahih Bukhari-Muslim (Shahihain) saja, tidak. Ada banyak hadis sahih yang didapatkan oleh para ahli hadis lainnya seperti Abu Dawud, An-Nasai, Tirmidzi, Ibnu Majah, dan lainnya.Banyak orang ingin mengamalkan sunnah, namun khawatir sumbernya tidak sahih. Sebenarnya apa saja kriteria hadis sahih itu?Kriterianya sangat banyak. Beberapa di antaranya mencakup lima hal. Pertama, hadis itu harus bersambung (mutawatir) sanadnya (perawi) hingga sampai pada Rasulullah SAW. Antara perawi yang satu dengan lainnya tidak terdapat cacat, misalnya berbohong atau menipu. Mereka mengenal riwayat hidup para perawi yang ada di atasnya (muruah), dan menjauhi segala sesuatu yang tidak pantas untuk dikerjakan.Ketiga, perawinya harus dhabit, hafalannya sangat kuat dan atau punya catatan tentang asal muasal hadis yang didapatkannya itu. Ia juga mempunya pengetahuan yang baik mengenai kualitas hadis itu, apakah sahih atau dhaif.Keempat, tidak ada illat (alas an perbedaan) dalam matan. Misalnya, hadis tentang shalat, jika ia menemukan perawinya dari si A, maka dalam hadis lain yang serupa ia juga menemukan bunyi yang sama dan tidak perbedaan di dalamnya. Kriteria yang kelima, hadis sahih itu tidak ada kejanggalan atau keraguan di dalamnya. Hadis itu juga tidak bertentangan dengan Alquran maupun hadis lainnya.

Halaman Dunia Berbicara

Ciri - ciri dan sifat Wanita Solehah menurut Islam. Halaman-dunia

Read More Here